Rīgas mākslas telpa

Braiens Īno. 77 miljoni gleznu

30.10.-30.11.2019.

30. oktobra vakarā izstāžu zālē "Rīgas mākslas telpa", Kungu ielā 3, tiks atklāta leģendārā britu multimākslinieka Braiena Īno (Brian Eno) skaņas un gaismas instalācija "77 miljoni gleznu". Izstāde būs aplūkojama līdz novembra beigām.

Braienu Īno visupirms uzskata par elektroniskās ambientās mūzikas aizsācēju, taču viņš ļoti veiksmīgi darbojies arī populārās mūzikas laukā gan kā mūziķis (šogad uzņemts Rokenrola Slavas zālē kā kādreizējais grupas "Roxy Music" taustiņinstrumentālists), gan kā producents ("U2", "Coldplay", "James" u.c.), kā arī ir eksperimentēt mīlošs vizuālais mākslinieks. Tieši pēdējo 71 gadu vecā angļu novatora radošās darbības šķautni ikviens varēs iepazīt arī Rīgā.

Jau gadu desmitiem ilgi Braiens Īno aizrāvies ar tehnoloģiju iespēju izpēti mākslas jomās. Mūsdienās tas novedis pie aizraujošu ģeneratīvo aplikāciju un instalāciju izstrādes. Arī "77 miljoni gleznu" ir digitālās mākslas darbs, kas nozīmē, ka tas turpina attīstīties pats pēc mākslinieka izdomāta algoritma, bet ik pa laikam pārsteidzot arī pašu tā radītāju. Skaņas un gaismas saspēle jau bez mākslinieka tālākas iejaukšanās ir Braiena Īno realizēts dzīves lielais sapnis, ar ko viņš labprāt dalās ar ikvienu interesentu, vai tas būtu Venēcijas biennālē, Pekinas Ritanas parkā, Sidnejas opernamā vai "Rīgas mākslas telpā".

Kā savas multimākslinieka radošās dzīves moto Braiens Īno uzstādījis reiz cita leģendāra eksperimentētāja Džona Keidža teikto, ka "mākslas funkcija ir imitēt dabu tās darbības manierē". Īno jaunākie darbi balstīti tieši šādā pašpietiekamībā. Lielu rezonansi gan mūzikas, gan mobilo aplikāciju izstrādes pasaulē pirms diviem gadiem izsauca Braiena Īno un datormākslinieka Pītera Čilversa kopīgi radītais ģeneratīvais mūzikas albums "Brian Eno: Reflection", kas uzskatāms par pirmo šāda veida oficiāli izdoto mūzikas albumu pasaulē. Turklāt tas gan muzikāli, gan vizuāli reaģē arī uz diennakts laikiem un pat gada sezonām.

Īno kopā ar Čilversu radījuši arī reizē interaktīvu un ģeneratīvu mūzikas aplikāciju "Bloom", ko pats multimākslinieks nodēvējis par mūzikas kastīti 21. gadsimtam, tās ideju turpinātāju "Trope", kā arī tieši "iPad" videi paredzētu aplikāciju "Scape", kas domāta īsteniem ambientās mūzikas gardēžiem. Ideja ir it kā vienkārša - programmā tiek savadīts mākslinieka daudzu gadu laikā izstrādāts mūzikas skaņu, to rašanās procesu, kompozīcijas noteikumu un tam pielāgotu vizualizāciju kopums, un tālāk robots turpina ar to darboties pats, radot pārsteidzoši mākslinieciski baudāmu rezultātu.

Visas iepriekš minētās aplikācijas pieejamas ikvienam jaunās paaudzes mobilo telefonu,  planšešu vai klēpjdatoru lietotājam, turklāt pērn Īno ar Čilversu prezentēja arī "Bloom" desmitgadei veltītu aplikāciju "Bloom: 10 Worlds", kas saņēmusi nedalītu gan mākslas, gan jauno tehnoloģiju kritiķu sajūsmu.

Tomēr visiespaidīgākais veids, kā izbaudīt Braiena Īno radīto multimediālo kosmosu ir tieši instalācija, kurā nodrošināta precīza, mākslinieka telpiski līdz niansēm iecerēta skaņas, gaismas un vizualizāciju saspēle. Ne velti pirmoreiz 2006. gadā kopā ar programmētāju Džeiku Douviju radītā "77 Million Paintings" jeb "77 miljoni gleznu" gadu laikā izpelnījusies jūsmīgas mākslas kritiķu atsauksmes, jo piedāvā ielūkoties vēl gluži svaigā radošo izpausmju teritorijā.

Instalācijas algoritmu Īno turpina papildināt ar arvien jaunām muzikālajām un vizuālajām idejām, tādējādi, lai arī pirmoreiz eksponēta vēl pirms mobilo aplikāciju izstrādes, "77 miljoni gleznu" turpina piedāvāt arvien jaunus skaņas, gaismas un vizualizāciju saspēles elementus, dēvētus arī par "vizuālo mūziku".

Mūzikas un gaismas saspēlei veltītas instalācijas Vinčesteras Mākslas skolas absolvents Īno radījis jau septiņdesmito gadu beigās, tādēļ nedz viņa plašā cienītāju armija, nedz mākslas kritiķi neapšauba pieredzē balstīto darbu māksliniecisko kvalitāti, taču pats mākslinieks aicina savus darbus izbaudīt ar atvērtu prātu, vienkārši ļaujoties dažādo mediju ambientai saplūšanai un unikālu sajūtu rašanās procesam. Starp citu, arī dziednieciskam, jo gan "77 miljoni gleznu", gan vēl vienas Īno multimediālās instalācijas - "Light Boxes" jeb "Gaismas kastes" - replikas tiek izmantotas arī terapeitiskiem nolūkiem vairākās Lielbritānijas slimnīcās.

Izstāde "Rīgas mākslas telpā" būs apskatāma no 30. oktobra atklāšanas vakara līdz 30. novembrim no plkst. 11.00 līdz 18.00, brīvdiena - pirmdiena.

Izstādi organizē Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienības izstāžu zāle "Rīgas mākslas telpā" sadarbībā ar "Staro Rīga" šī gada programmu.

Atis Izands. Istabā sāk iemaldīties skudras

09.11.-30.11.2019.

No 2019. gada 9. novembra līdz 30. novembrim izstāžu zāles “Rīgas mākslas telpa” Intro zālē būs skatāma Ata Izanda personālizstāde “Istabā sāk iemaldīties skudras”.

Turpinot izstāžu zāles “Rīgas mākslas telpa” jaunrades programmu “Intro”, jaunā, daudzsološā mākslinieka Ata Izanda personālizstāde “Istabā sāk iemaldīties skudras” vēstīs par pragmatiskās domāšanas dominanci, kas sakņojas paaudzēs izkoptās paražās, un pašpieņemtas varonības un varas demonstrējumiem kā ģimenē, tā arī ārpus tās.

Izstādes ekspozīcijā būs skatāma mākslinieka radīta utilitāru priekšmetu saspēle, tiem piešķirot sakrālu nozīmi un pāraudzējot tos spēka imitācijas simbolos, tādējādi veidojot stilizētu, ikdienas sadzīvē maskētu patriarhālu mikropasauli. Militārā tematika, kas atainosies gan konceptuālos mākslas objektos, gan izstādes nosaukumā, asociējama ar jebkāda veida iebrukumu personiskajā telpā – gan individuālā, gan plašākā, sociālpolitiskā mērogā, piedzīvojot mūsdienu iekšējo konfliktu virkni un mudinot uzdot jautājumu – kas notiek, ja abās karojošās frontēs esi tu pats.

Atis Izands (1986) absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Vizuālās mākslas nodaļas glezniecības bakalaura studiju programmu. 2015. gadā pārstāvējis Latviju starptautiskajā laikmetīgās mākslas biennālē Jeune Création Européenne Parīzē, vēlāk piedalījies jauno mākslinieku grupas izstādē “Spriedze” Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāle “Arsenāls”. Ata Izanda pirmā personālizstāde “Pārejas formas” notika 2017. gadā Mūkusalas Mākslas salonā. Savā otrajā personālizstādē mākslinieks eksponē pēdējā gada laikā tapušus objektus, tādējādi pilnībā atsakoties no glezniecības kā pamatmedija.

Izstādes kuratore Luīze Lismane.

Izstādi organizē Rīgas pašvaldības kultūras iestāžu apvienība un izstāžu zāle “Rīgas mākslas telpa”, to atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.